تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/12/18 - 11:54
کد خبر: 160446

قرائت جدید به اسلام رحم نکرد، از «ملیت» هم عبور کرد!

سخنران برنامه انجمن تهران: در زمان پخش هیچ سرودی بلند نشده ام/ رسالت تبلیغ گزاره‌های اسلامی در دانشگاه را ندارید

سخنران برنامه انجمن تهران: در زمان پخش هیچ سرودی بلند نشده ام/ رسالت تبلیغ گزاره‌های اسلامی در دانشگاه را ندارید

یک نگاه ساده به عنوان «انجمن اسلامی» نشان می دهد که تشکلی باید شکل گیرد که هم خاستگاه اسلامی و هم رویکرد اسلامی داشته باشد. با این حال به نظر می رسد این عنوان تنها یک عنوان زینتی است که از محتوا چندان بهره ای نبرده است. روز گذشته در برنامه انجمن تهران یک بار دیگر مشخص شد نه تنها تردیدها در مشی اسلامی این تشکل ها جدی است بلکه هدایت کنندگان آن حتی در کنش گری های ملی نیز پایبندی چندانی ندارند.

خبرنامه دانشجویان ایران: روز گذشته به بهانه جشن سالگرد تاسیس یک تشکل هم سو با دولت در دانشگاه تهران، وجه دیگری از منویات درونی تشکل هایی که در سایه حمایت دولت ایجاد و تقویت می شود، روشن شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، تشکل های دولتی با عنوان انجمن های اسلامی در دانشگاه ها مدتی است که در سایه سیاست های وزارت علوم دنبال می شود.

بهانه مسئولان ایجاد فضای باز در دانشگاه ها است اما به نظر می رسد تشکل های ایجاد یا احیا شده به این بهانه هر دلیل و نتیجه ای که داشته باشد لااقل با عنوانی که اطلاق شده اند سازگاری ندارد!

یک نگاه ساده به عنوان «انجمن اسلامی» نشان می دهد که تشکلی باید شکل گیرد که هم خاستگاه اسلامی و هم رویکرد اسلامی داشته باشد. با این حال به نظر می رسد این عنوان تنها یک عنوان زینتی است که از محتوا چندان بهره ای نبرده است.

روز گذشته در برنامه انجمن تهران (اینجـــا) یک بار دیگر مشخص شد نه تنها تردیدها در مشی اسلامی این تشکل ها جدی است بلکه هدایت کنندگان آن حتی در کنش گری های ملی نیز پایبندی چندانی ندارند.

انجمن دانشگاه تهران روز گذشته به بهانه جشن تاسیس از افراد خاصی دعوت کرد.

حاتم قادری استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس در ابتدای سخنان خود در واکنش به پخش سرود ملی جمهوری اسلامی و ایستادن دانشجویان حاضر در این مراسم به نشانه احترام گفت: بنده یادم نمی‌آید در زمان پخش هیچ سرودی بلند شده باشم اما در این سرود (سرود ملی جمهوری اسلامی) بلند شدم تا دوستان انجمن اسلامی دچار مشکل نشوند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه من شما دانشجویان را به بی‌دینی دعوت نمی‌کنم، گفت: اما شما باید از فضای وهم‌ناک دینی در جامعه و دانشگاه فاصله بگیرید. امروز فقر خلاقیت در انجمن اسلامی مشاهده می‌شود.

قادری در گفت‌وگو با ارگان نهضت آزادی می گوید: وقتی به انقلاب علیه شاه و بیماری او، امکانات تکنولوژی در آستانه انقلاب که با انقلاب الکترونیکی در حال حاضر چه تفاوت هایی داشت، توجه کنیم، فکر می کنم اگر چند سالی انقلاب به تاخیر می افتادچه بسا ضرورت خودش را از دست می داد

این استاد علوم سیاسی با بیان اینکه یکجا باید از دین ریاکارانه جدا شویم، افزود: دین ریاکارانه یعنی اگر ما سخن را با بسم‌الله شروع نکنیم دچار مشکل می‌شویم. ما حتی اگر دینی هم داریم باید دین آزادگی باشد تا اینکه بشود با خدا دوستی کرد.

وی در ادامه سخنان خود با تعیین رسالت جدید برای دانشجویان علیه گزاره‌های اسلامی گفت: شما رسالت تبلیغ دین ندارید بلکه رسالت نقد تبلیغ دینی را دارید شما نباید در کاوشگری در دین بهراسید چرا که اگر خدایی باشد! به شما اخم نخواهد کرد. شما رسالت تبلیغ گزاره‌های اسلامی در دانشگاه را ندارید.

حاتم قادری که کتاب هایش هم به عنوان یکی از منابع کارشناسی ارشد علوم سیاسی مطرح است البته اعتقادی به انقلاب هم ندارد! وی معتقد است اگر بجای انقلاب، اصلاحات صورت می گرفت، در این صورت وضعیت ایران بهتر از این می شد و حتی پا را فراتر از این هم نهاده و مدعی می شود «اصولا نسل حاضر در حوادث سال 57 به دنبال رفرم بود و نه انقلاب»! (اینجـــــا)

پیش از این نیز انجمن تهران پنبه برگ دیگری از غرور ملی را در برنامه های خود زده بود جائی که احمد شیرزاد در برنامه این انجمن گفت: از چاه هسته‌ای آبی درنمی‌آید مگر برای بعضی‌ها نانی درآید. اما دریغ از یک لیوان آب.(گزارشی در این باره را از اینجـــــا بخوانید)

چشمه دیگری از مشی انجمن های احیا شده چندی پیش در دانشگاه صنعتی شریف عیان شد جائی که معصومه ابتکار و علی شکوری راد در دانشگاه صنعتی شریف، صریحتر از قبل درباره نوع و محتوای فعالیت تشکل دانشجویی اعلام نظر می کردند.

علی شکوری راد در سخنرانی خود در دانشگاه صنعتی شریف گفت که مقید کردن تشکل ها به پسوند اسلامی درست نیست.

معصومه ابتکار نیز با معرفی «اسلام فراشیعی» که خودش آن را اسلام رحمانی نامید، با تحریف اصالت و ماهیت جریان دانشجویی، این جریانات را اساسا «فراشیعی» خواند.

ابتکار می گوید: "از ابتدا، انجمن اسلامی در آمریکا و اروپا همزمان با تأسیسش در ایران نیز شکل گرفت و فراتر از اعتقادات دینی شیعی با نگرش اسلام رحمانی فعالیت می‌کرد؛ اسلامی که تنوع دیدگاه‌ها را بیان می‌کند."(گزارشی در این باره را از اینجـــــا بخوانید)

معصومه ابتکار: از ابتدا انجمن های اسلامی فراتر از اعتقادات دینی شیعی با نگرش اسلام رحمانی فعالیت می‌کرد


دانلـــود

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تعیین شد
کشتار دسته جمعی در لبنان و غزه با حمایت آمریکا انجام می‌شود
شیوع بیماری سالک در تهران به دلیل نگهداری سگ و گربه در منازل
لغو پروازها از ساعت ۲۱ امشب
فیلم/ جراحی سفیر ژاپن در ایران
تصویری از مجری عملیات استشهادی در بئر السبع
عکس/ "تنها حزب خدا پیروز است"
استمرار کشتار پناهندگان فلسطینی جنایت جنگی است
مصر در حال رایزنی‌ برای آتش‌بس فوری میان حزب‌الله و اسرائیل است
غوغای یک نشان افتخار در فضای توئیتر
تبریک توئیتری قالیباف برای دریافت نشان فتح توسط سردار حاجی زاده
جزئیات جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره پاسخ احتمالی ایران
حزب‌الله پایگاه ۷۲۰۰ در حیفا را هدف قرار داد
طبل توخالی حمله اسرائیل؛ ضربه کوچک، صدای بلند
باقری: طوفان الاقصی طرح راهبردی آمریکا را ناکام گذاشت
انصارالله: شهید نصرالله صدای رسای مظلومان در جهان بود
دامنه نوسان بورس همچنان بر مدار یک درصد
افزایش ۲.۵ برابری تجارت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا
رشد قیمت‌ها در بازار سکه با افزایش حباب‌ها
ادعای خالی‌بودن اسکله‌های بنادر هرمزگان از کشتی تکذیب شد
انواع پاکت برای ارسال مواد غذایی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top